måndag 30 augusti 2010

Åka hem

Nu verkar det som om vi äntligen skulle kunna ta oss till Bryssel ett par dagar senare än planerat. Det är ju så typiskt att Oskar fick värsta luftrörskatarren nånsin just när vi skulle skulle sticka iväg. Där andra barn blir förkylda får han i nio fall av tio luftrörskatarr och det är inget roligt alls. Jag har tappat räkningen på hur ofta vi får åka till vår barnläkare på grund av det och denna gång blev allt lite extra kaotiskt eftersom vi först skulle förstå oss på hur akutsjukvården fungerar en lördag eftermiddag i Borås..

Ganska bra visade det sig även om det blev ett par besök på både jourcentral och apotek på grund av missförstånd av läkaren vad gällde ett viktigt recept och en extra runda till barnmottagningen på kvällen för att få några doser av den medicin som apoteken inte hade (jag är inte så väldigt imponerad av deras medicinlager eller korta öppettider, inte ett enda jourapotek öppet efter klockan 17!). Oskar mår iallafall nu bättre och det är ju huvudsaken så nu blir det alltså återfärd till Bryssel.

Väl där ska vi tackla inskolningen av Oskar på skolan. En inskolning som består av att man ska lämna sin treåring ensam med en helt ny lärare och 24 andra elever första dagen.... Det skulle väl bli ett ramaskri om svenska förskolor skulle göra samma sak, men i Belgien anses det tydligen vara helt normalt. Vi får väl bli sedda som överbeskyddande och jobbiga föräldrar då antar jag för jag lämnar inte Oskar vind för våg i en helt ny miljö utan att jag vet att han känner sig trygg och glad.

Därnäst blir det inskolning på dagis för Nina. Vi får se hur det går, men där kan vi ju iallafall bestämma mer själva hur mycket hon kommer att gå. Så länge man betalar avgiften bryr de sig inte så mycket om om man utnyttjar alla timmarna man har till förfogande.

Sedan är det ju jobbet också. Hur blir det med arbetsuppgifter och den väntade uppsägningen? Nu vill jag ha besked så jag kan planera framåt i tiden!

Fortsättning följer......

Inga kommentarer: