onsdag 20 oktober 2010

Otrevligt slut på trevlig kväll

Igårkväll åkte jag till Helena för att äta middag med henne och en annan kompis. Hon hade ordnat fantastiskt god mat, vi drack goda viner och avslutade med spännade ostar som Kerstin inhandlat i Tyskland. Det var ett tag sedan vi träffades såhär och vi hann avhandla både det ena och det andra.

Ett ämne berörde Bryssel och hur en och samma stad kan upplevas så olika beroende på i vilken stadsdel man befinner sig i. Bryssel har hög arbetslöshet som vi som expats nog inte ofta märker och det finns områden som befinner sig på gränsen till att vara rena rama slummen och där man knappt vill vistas dagtid. Men i våra s.k. "upmarket" områden ser man inte det, det finns få tiggare och trots att Bryssel är en storstad känner man sig inte otrygg ute på kvällarna bara man är på "rätt ställe".

På väg till busshållplatsen strax före elva funderade jag inte mycket mer på det förutom att det slog mig igen hur just denna hållplats ligger ganska i skymundan trots att det finns både restauranger och annat bara ett par hundra meter bort.

Två minuter senare står en man i munkjacka och jeans framför mig i busskuren och viftar med vad jag först tror är ett paraply, men som visar sig vara en bajonett med 30 cm långt blad... "Ge mig dina pengar" säger han och pekar på min väska med kniven. Så jag gör precis vad han säger och plockar ut den för ovanlighetens skull tjocka bunten av sedlar (90 euros; en summa som jag aldrig vanligtvis har med mig) och ger till honom. "Mer" säger han och vill titta i väskan, men nöjer sig när han ser att plånboken är tom. "Behåll väskan" säger han till sist och går lugnt ifrån busskuren med kniven dinglande i ena näven.

Hela scenariot har tagit kanske tre minuter, men det känns helt overkligt. Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera, men när jag hämtat mig lite kommer min buss och eftersom jag verkligen inte vill vara kvar på platsen längre än nödvändigt hoppar jag på och åker hem. Och skrämmer livet ur Lars när jag berättar att jag blivit knivrånad.. Sedan ringer jag och rapporterar till polisen att någon med kniv går runt i Uccle och går och lägger mig.

Idag känner jag mig faktiskt helt okej. Han använde inget våld och var inte påverkad av något så var inte skräckinjagande på det sättet. Men kniven... Usch!

För alla er som jag nu skrämt upp så lovar jag på heder och samvete att från och med nu alltid ta taxi hem på kvällarna även om det gör mig vansinnigt förbannad att en sådan idiot får mig till att behöva tillta sådana åtgärder framöver. Jag är iallafall tacksam över att han bara tog mina pengar. Hade han tagit mina ringar som jag fick av Lars när barnen föddes (och ja, jag hade givit honom allt utan den minsta protest) hade jag verkligen blivit ledsen...

5 kommentarer:

Jennifer sa...

Stackare!
Vilken otäck upplevelse.
Tur dock att du mår bra, det viktigaste.
Och håller med, kontanter är ju det man lättast avvarar.
Sköt om dig, kram.

a-lo sa...

Men fy fan, det var verkligen otäckt. Förstår att man blir minst sagt skakis.

Anonym sa...

En otäck händelse,tur ändå att du hade så mycket kontanter på dig att han nöjde sig med det.Du kom trots allt ganska lindrigt undan den här gången även om det måste ha varit en chockartad upplevelse för dig.Se till att inte utsätta dig för onödiga risker framöver, taxi på sena mörka kvällar är nog en bra idé.

KRAMAR

Pappa och Mamma

Anna sa...

Fy fasen så otäckt. Ja, nu måste du ta taxi när du är ensam. Det är värt varenda krona! Men så här är det ju överallt. Till och med här i "lugna lilla staden" här, jämfört med storstaden händer det liknade saker.
Kram från oss.

Karin sa...

Hej Katarina,

Usch så hemskt... du såg kanske att jag ringde igår. Det var faktiskt före jag hörde av Magnus/läste bloggen. Så jag kände kanske på mig att något var skumt?!

Tur att det inte blev mer våldsamt och hoppas att det inte "kommer i kapp" dig i efterhand...

Kram Karin