söndag 16 oktober 2011

En riktigt bra dag

Vissa söndagar tycker jag man inte hinner med någonting alls och så sitter man och irriterar sig på att man suttit hemma och hängt hela dagen. Fast i ärlighetens namn kan det ju gärna bli så om det blåser halv orkan och regnar i sidled från morgon till kväll/ett eller båda barnen är sjuka, hängiga och inte har någon ork/en eller båda föräldrarna är utslagna i magsjuka och är hängiga och inte har någon ork...

Men, men, nu ska vi inte ha några sådana fler helger framöver. Vi skickar därför med gott samvete dessa virus vidare till andra än så länge icke-drabbade familjer för vi Ska Inte Ha Någon Mer Sådan Skit!

Men tillbaka till dagens söndag som kompenserade väl för andra hemmahängspass. Vi tog oss till simhallen hela familjen för första gången. Vi stod och hängde på låset vid nio när de öppnade och kunde sedan vara hemma igen lagom till förmiddagsfika med kaffe och croissant. Det blev ett lyckat besök. Oskar gillar ju att bada och Nina kastade sig både i den lilla och halvstora poolen som om hon inte gjort annat och det var knappt att de ville gå hem. Så jag misstänker det blir mer visiter där på söndagarna framöver. Fast det vill till att inte komma senare än nio. När vi gick strax före elva var det som ett fiskstim i alla bassänger och mindre avkopplande. Att alla måste ha på sig fula badmössor kan jag väl leva med, men jag har svårt för upplägget att ha typ tre duschar allt som allt och som dessutom är placerade vid simbassängen så man måste stå där efter simningen och duscha med baddräkten på. Idiotiskt upplägg.

Efter fikat gick tre av familjens fyra medlemmar och tog sig en siesta. Den fjärde rullade upp skjortärmarna och förberedde söndagsmiddag. Jag älskar mormors och mammas köttbullar, men när det inte blir möjlighet att bli bjuden på söndagsmiddag där speciellt ofta har jag ju fått börja laga deras paradrätt själv. Lite väl mycket jobb egentligen, men det är värt det och även de barn som ibland är petiga med maten rensar tallriken när denna rätt bjuds. Enda smolket i bägaren är väl att jag inte har hemlagad lingonsylt. Jag har letat efter lingon på marknader härnere, men jag tror inte belgare har en susning om vad man gör med dem så det kan jag nog lägga ner.

Efter middagen så var det dags för nästa utflykt (ja, jag vet, det blev mycket idag, men vi kände att vi verkligen behövde hitta på kul saker denna helgen) så vi tog hund, barn och annat och åkte till skogen. För att leta troll enligt Oskar (jag hade berättat att de bor i skogen häromveckan). Så nu har vi konstaterat att de bor i stubbar som det växer svampar på och de har grön mossa på taket. Vi träffade inget troll idag, men Oskar höll med mig om att de kanske gick och gömde sig när det var för mycket människor i skogen.
Det är synd att vi inte kan komma ut i den riktiga naturen så ofta som jag skulle vilja. Å andra sidan stod det ju snart klart att även om det var jättekul att leta troll, plocka pinnar och löv (jag hade lovat kottar som den svensk jag är, men hade glömt att detta ju är en lövskog) så var det ju absolut roligast att fika."Mamma, TITTA, här kommer NIIINA, mammas bustjej!" Så ekade det mellan träden idag.

Nu har barnen gått och lagt sig och jag sitter nästan och somnar i soffan. Till saken hör att vi väcktes halvsex imorse av superpigg Nina så även om vi gjort mycket roligt så sov vi inte så många timmar inatt som vi skulle behövt. En Palm, en pizza och sedan säng tippar jag.

2 kommentarer:

a-lo (the book pond) sa...

ja, gud vad man behöver de där återhämtningshelgerna ibland när vädret är med en och bacillerna håller sig borta. Älskar bilden högst upp. Fin!

Anonym sa...

Härligt att ni fick en skön helg utan virusar.Det där med badmössor på i badhuset låter ålderdomligt,det hade vi när vi var barn.Fina bilder.Vi ses snart.
Mamma