onsdag 26 oktober 2011

Snyggt och praktiskt klädd samtidigt - Går det?

Idag har jag varit ledig för att uträtta diverse personliga ärenden jag aldrig får tid till nu när jag jobbar mer än heltid i veckorna. Så när jag skulle ta Oskar och Nina till dagis och skola imorse och det ösregnade ute så kunde jag bara dra på mig mina svarta, smutståliga stuprörsjeans, min knälånga goretexjacka med kapuschong och förra höstens lite avskavda knälånga stövlar och promenera iväg.

Visserligen hann jag och Oskar bli lite halvblöta efter att ha varit ute i trekvart (Nina i paraplyvagn och Oskar på ståbrädan till dagis, promenad från dagis till bussen, byte från buss till spårvagn och fem minuters promenad till skola) och vi hann precis till skolan i tid (man låser faktiskt grinden klockan nio så man kan bara inte komma försent.....), men med tanke på att jag ju var ledig gjorde det ju inte så mycket att jag efter lämningarna både var svettig och våt. Det hann torka på fiket där jag fick i mig en kaffe i väntan på att serviceinrättningarna skulle öppna.

Däremot kan jag tycka att det nästan är omöjligt att hitta bra kläder och skor som fungerar både på väg till skola/dagis och sedan jobbet. Att åka bil fram och tillbaka är inget alternativ i Bryssels rusningstrafik, att ta cykel fungerar inte eftersom vi inte har någonstans att parkera cykeln hemma så vi måste promenera, ta vagn och åka med allmänna transportmedel.

Och det är ju okej när det är schysst väder. Och visst, jag kan ladda upp med snygga skor på kontoret och promenera fram och tillbaka till kontoret i mina Converse, men det här med ytterkläder? Jag kan intyga att det inte är att rekommendera att köra två barn i vagn med ståbräda och hålla i ett paraply samtidigt. Inte heller är det kul att gå till ett externt jobbmöte i vad som ser ut som en regnkappa med huva....

Jag vet inte om jag löst problemet, men jag fick snilleblixten idag att köpa mig en sådan där regnponcho som man ser cyklister ha på sig i dåligt väder. Tanken är att ha den i handväskan, att använda snygga yllekappan och paraply jobbtid och sedan dra på den över kappan när man går och kör vagnen i Brysselregnet. Jag tycker det verkar väldigt smart i teorin, nu återstår bara den praktiska testfasen. Uppdatering följer....

2 kommentarer:

Anna sa...

Det låter väl som en riktigt bra idé. Men vi vill gärna se bildbevis också. ;)
Så skönt med en ledig dag! Det känns lyxigt!
Kram från oss.

a-lo (the book pond) sa...

Matcha gärna med galoscher också innan du tar bilden ;) Annars har jag faktiskt sett att en del snygga regnkappor börjat komma i affärerna, åtminstone här.

Fortfarande inte roligt att bli blöt, men jag behöver iaf inte bekymra mig så mkt om klädkoder. Uppdraget jag har nu hos ett visst svenskt möbelföretag kör casual veckan lång. Tänk jeans och sneakers.