söndag 13 maj 2012

Att längta

Att välja att bo som vi gör härnere i Bryssel innebär ju att vare sig jag eller Lars har familjen på nära håll. Trots att vi försöker ses så ofta det går så det blir det ju oftast ett par tre månader mellan möjligheterna att träffa den närmsta familjen. Det är inte alltid så roligt för barnen som älskar att spendera tid med farmor och farfar och mormor och morfar. "Jag längtar så efter dem" säger Oskar efter att någon åkt hem eller vi ger oss av emot Bryssel. "Jag är så ledsen när du har åkt" säger Nina i telefon till morfar. Ja, det är inte helt lätt att både Tyskland och Sverige är såpass långt bort. Å andra sidan är det desto mysigare och intensivare när vi träffas. När Lars är i Tokyo kommer oftast mormor och morfar hit som denna veckan och det har vi alla tyckt varit kanon.
Vädret har inte varit något vidare, men det har varit solglimtar mellan regnskurarna och riktigt varmt ett par dagar så vi har kunnat sitta på terassen som varit övergiven den sista månaden på grund av allt regnande.
Igår var det faktiskt riktigt fint. Jag kunde inte hejda mig nere på söndagens blomstermarknad och köpte en hel kartong med nya blommor. Blir det nu bara ordentlig sommar någon gång så kommer terassen vara mysig att sitta på.
I veckan har jag jobbat (det är skönt med alla långhelger i maj, men det känns att arbetspressen blir högre med alla dessa korta veckor) och barnen har varit hemma med mormor och morfar och tagit det lugnt. Det har pysslats och cyklats, ätits glass och lekplatsats. Perfekt alltså:).
Vi hann dock med Belga igår. En definitv fördel med att bo i stan är att ha schyssta fik på fem minuters gångavstånd hemifrån.
Kaffe i all ära, men ett glas bubbel är ju aldrig fel.
Veckan gick fort som vanligt när man har trevligt. Nu väntar intensiva jobbdagar innan långhelgen. Vad vi ska hitta på då är inte helt klart. Jag funderar på Maastricht som verkar vara ett bra ställe för hela familjen. Dock vet jag inte när jag ska hinna med att skriva den där elva-sidorsguiden;). Vi får se om jag hinner med att iallafall boka ett hotell för jag vill helst komma iväg från Bryssel ett par dagar.

1 kommentar:

Gunilla sa...

Det var så roligt att få ta hand om Nina och Oskar en hel vecka.Vi saknar dem så mycket.Tack för alla mysiga middagar tillsammans på kvällarna.Kram.