torsdag 3 maj 2012

Med familjen i Luxemburg

När jag inte kunde fortsätta med mitt planerande inför New York lade jag istället ner all min tid till att planera inför en Regnig Helg i Luxemburg med De Små Vildingarna. Efter allt googlande på alla möjliga sajter fick jag ihop ett elva sidor snyggt och prydligt word-dokument med tips om allt från restauranger till lekplatser, museum, äventyrsland och annat smått och gott. Kanske aningen överdrivet, men jag var helt besluten att se till att denna helgen skulle bli så lyckad den bara kunde bli.

Och det blev den. För det första så hade vi fint och soligt väder två och en halv dagar. I rad. Halleluja säger jag efter den här regniga våren. Så tack och lov slapp vi ta till för mycket av de rekommenderade inomhusaktiviteterna (men naturhistoriska museet som vi hann med var faktiskt både lärorikt och barnanpassat så rekommenderas). De hade ju såklart noggrant planlagts i elvasidorsdokumentet annars. Hade jag inte lagt möda på det ger jag mig sjutton på att det nog skulle ha regnat på pin kiv.

Istället satt vi i lördags och svettades i mörka jeans och långärmade tröjor när det var 27 grader varmt i centrala Luxemburg. Det enda vi givetvis inte tagit med oss var ju just shorts och annat... Men med tanke på den fantastiska lekplats jag letat upp (Parc Municipal) var dagen ändå räddad. Här finns nämligen ett enormt piratskepp och coola rutschkanor, men också ett riktigt häftigt vattenlekland med rinnande vatten, pumpar, dammar och annat kul. Det var gudomligt även för mig att få sätta ner fötterna i detta friska vatten och lapa lite solsken.
Den gamla stan i Luxemburg är väldigt vacker (om än överfull med folk speciellt på en lördag). Det vackraste området är dock det så kallade Grund, nedanför citycentrum där man kan känna historiens vingar när man går runt på gamla slottsstenmurar och annat.


Den här killen älskar att undersöka plantor, buskar, titta på skalbaggar, plocka frön och blommor. En blivande fältbiolog kanske?
Vattenlek på världens roligaste lekplats enligt Oskar och Nina. Det syns inte på bilden, men vattenlekdelen var jättestor och alla ungar som fick lov att plaska som de ville såg helt saliga ut. Det är ju inte så ofta det blir tillåtet. Vi tog det säkra före det osäkra och tog av kläderna;).
Det blev ju inget sippjande på cocktails på en takterass denna helgen, men vi lät inte det hindra oss att ändå piffa till kvällarna på hotellrummet. Vi bodde på Novotel som funkar riktigt bra med barn eftersom de har rum med bäddsoffa. Och frukost med amerikanska pannkakor. Vi tog med oss en flaska champagne, ost, oliver och annat gott och så blev det rätt bra iallafall. Nina höll med även om hon var mest intresserad av ostbågarna. Så smidigt att ha med ipaden och kunna köra lite SVTPlay barnprogram på kvällarna så det blev lite vuxentid iallafall.

Helgen avslutade med ett besök på Parc Merveilleux strax söder om Luxemburg city. Fantastiskt roliga lekplatser, zoo och minizoo, minitåg och annat smått och gott gör detta till ett idealiskt utflyktsmål för småbarnsfamiljer.

Slutligen ett tips till andra som åker till Luxemburg en helg: alla mataffärer stänger klockan sex på lördagar och är helt stängda på söndagar. Konceptet med så kallade servicebutiker eller "night shops" finns inte överhuvudtaget. Så vi fick äta ostbricka med ost och ost istället för baguette ena kvällen;).

3 kommentarer:

a-lo sa...

Det låter som ni har haft en jättehärlig helg trots allt. Vad roligt att det blev så lyckat (imponerad av planeringen! (Fattar du att jag inte planerade n-å-g-o-n-t-i-n-g inför New York! Fast det blev bra det med ;)

Anna sa...

Ja, det lät som en riktigt lyckad helg. Kul! :)

Gunilla sa...

Nina och Oskar måste varit trötta efter alla dessa underbara äventyrslekplatser, de drog helt klart en vinstlott den här helgen.De har också en fantastisk bra mamma som fixade allting.
Vi ses snart.kram.