torsdag 10 februari 2011

Det händer saker

Alla som har varit föräldralediga en längre tid eller haft perioder mellan jobb då man gått hemma och skräpat vet att dagar och veckor lätt flyter in i varandra och att man kan bli less på att att alltid göra samma saker efter samma mönster dag ut och dag in. Lämna barn, hämta barn, promenera hunden, handla, laga mat, tvätta, tömma diskmaskinen etc. Samt plocka, plocka, plocka...

Jag har ungefär 10 timmar som är helt mina egna i veckorna i och med att jag hämtar barnen tidigt på eftermiddagarna och bara har Nina på dagis tre dagar i veckan. Och att spendera mycket tid med barnen är ett aktivt val eftersom de båda skulle kunna gå i barnomsorg 40 timmar i veckan. Jag tycker dock det känns bra att investera mycket av den lediga tid jag nu har i barnen och det är ett val jag vet jag inte kommer att ångra.

Däremot har jag känt under de sista månaderna att jag blivit lite rastlös hemma och nog känner mig ganska sugen på att hitta något intellektuellt att hitta på för jag har inte planerat vara hemmamamma för evigt;). Och nu verkar det som om om jag faktiskt kommer någon vart även på den fronten. Det var väldigt lyckat att gå på cocktailen i tisdags för efter två minuter stötte jag på en headhunter som var väldigt intresserad av min profil:). Dessutom träffade jag andra gamla Brysselkontakter och jag tror helt klart att denna typ av nätverkande kan vara väldigt framgångsrikt. Dessutom är det ju inte så ansträngande att jobba på sin framtida karriär i en miljö där kypare går runt och fyller på champagneglaset regelbundet!

Jag tror inte att jag kommer att ha ett nytt jobb inom de närmsta månaderna oavsett mina förnyade ansträngningar att aktivt leta efter något passande, men för att inte rosta ihop helt har jag nu äääääntligen tagit mig i kragen och beslutat mig för att börja plugga franska på allvar. Det är på tiden och med 2000 euro från exföretaget att lägga på "re-training" passar det som handen i handsken. Så, senast om några veckor kommer jag börja ta fyra privatlektioner i veckan på Berlitz under en 10-veckors period. Det ska bli roligt och nervöst i lika delar, men nu är det verkligen på tiden att jag provar på det. Om inte annat för att det annars inte skulle dröja länge innan Oskars franska skulle vara bättre än min och det tror jag inte är bra för någon av oss.....

3 kommentarer:

a-lo sa...

Sååå avundsjuk som sagt. Vad kul att kunna ta tag i franskan. Jag glömde fråga om det potentiella jobbet när vi chattade. Du får berätta mer sen.

Kattis sa...

Ja, det ska bli skoj att äntligen ta itu med något som jag skjutit upp så länge. Vem vet, nu kanske jag kan ta itu med att börja träna och lära mig att fickparkera ordentligt inom nästa tioårsperiod;)....

a-lo sa...

Mm, tillåt mig tvivla.. Men överbevisa mig gärna för all del :)