tisdag 22 februari 2011

Frosseri och framtidsplaner

Jag är ingen gottoman av naturen utan kan klara mig ganska länge utan att känna sötsugsbegäret. Det har kanske att göra med att det finns så tråkigt godis i Belgien, men i vilket fall som helst har jag inte ätit godis sedan mamma och pappa (på min begäran) hade med sig en rejäl påse smågodis till Gran Canaria. Fast idag kände jag att det var dags igen. Jag hade fått tipset av Adams mamma att det finns en annan svensk butik ännu närmare mig än den jag redan känner till. Så sagt och gjort dit gick jag idag och inhandlade det ni ser ovan.. Fast med tanke på priserna lär jag ju inte göra det för regelbundet. 35 spänn för en normalpåse ostbågar känns ju rätt dyrt....

Jag kommer nog motionera bort alla kalorier jag äter idag iallafall för efter att ha lämnat Oskar skolan imorse var jag nämligen på möte med den där headhuntern jag stötte på på cocktailpartyt härom veckan och därifrån gick jag hem två kilometer. Efter en kaffe- och lunchpaus här hemma blir det sedan hundpromenad och barnhämtning så idag behöver jag inte känna att jag saknar träningstillfälligheter. Billigt är det också;).

Mötet med headhuntern gick bra tyckte jag även om det blev lite av jobbintervjustuk med frågor av typen "what were your biggest achievements when working for company X" etc. men det får man väl ta och jag hoppas att jag gjorde ett bra intryck. Just nu har man inga klienter som letar efter någon med min profil, men man har haft det tidigare så om företag eller industriföreningar framöver letar nytt folk på miljö- och-eller kommunikationsfronten så är chansen väldigt stor at de går via en headhunter. När jag frågade om min misstanke att många jobb på min nivå aldrig utannonseras stämde fick jag svaret "ja absolut". 10% av jobb utannonseras, resten går tydligen via headhunters eller andra nätverk. 10%! Det var mindre än vad ens jag hade trott, men det visar ju att den rätta vägen framåt är kontakter, kontakter och mer kontakter alltså... På torsdag ska jag luncha med en av mina gamla kollegor på avfallsområdet och se vad hon kan ha koll på och det är nu också läge att maila andra personer som sitter på bra positioner här i Bryssel:).

Nu känns det dock läge för en latte och mandelcroissant.

3 kommentarer:

a-lo sa...

Nä, du har inte nog inte det rätta sockersuget i dig. Jag minns hur du i Växjö kunde spara en chokladkaka i flera veckor i kylen!! Högst onaturligt ;)

Unknown sa...

Låter bra med headhuntern jag tror också att största chansen till jobb är via en sådan person eller via egna kontakter. Vi håller tummarna.Tror också att du kan unna dig lite godis då och då, av vad vi såg i januari så har du inga problem med att hålla din figur.
Dad

Kattis sa...

A-Lo: Hmm, visste inte att jag hade det ryktet i Växjö;). Då såg du nog aldrig mig när jag tentapluggade. Med stora skålar av Polly, gott&blandat och annat onyttigt var jag en riktigt gottoman i perioder!!

Pappa: ja, det känns bra att prata med folk som har en bra översyn om vad som händer inom mitt yrkesområde. Nu har jag också kontaktat en hel del folk från min ASSURRE-tid och har en del kaffe- och lunchdejter att se fram emot. Trägen vinner får man hoppas:).