lördag 19 februari 2011

Maskeradbal

Idag har vi varit på maskeradbal. Den anordnades på Oskars skola och hela aulan var fylld av små cowboys, indianer, Batmans, spindelmän, prinsessor, poliser, Zorros och annat. Att fira karneval är ganska stort härnere, men jag var besviken på det maskeradutbud som fanns att hitta i leksaksaffärerna. Dyrt, trist och av värsta tänkbara nylonkvalitet. Så vad göra? Ja, inte handlade det om att knyppla ihop en handgjord drakdräkt direkt. Såå händig är jag ju knappast.... Däremot blev jag ganska nöjd med den ihopplockade piratutstyrseln jag fick till. Om jag får säga det själv var Oskar den fräckaste sjörövaren idag:). Nyckelpigan här är Oskars svenska kompis Adam som går i samma klass.
Igår var Oskar och Lars hos frisören. Nog för att vi tycker Oskar är gullig i längre hår nu när det är så lockigt, men efter sex månader utan en sax i håret var det dags för en trimning.
Maskeradbalen gick för barnen ut på att springa runt på ett stort dansgolv och dansa (musiken var uppenbarligen vald av någon i min ålder för det var värsta 80-talsstuket där), eller busa runt och hälla konfetti på varandra.
Nina tyckte det var spännande med alla stora barn och tittade sig storögt omkring hela eftermiddagen. Att sitta på golvet och käka konfetti var också kul.

Nu har dock alla barn uttröttat gått och lagt sig och jag väntar på att min käre sambo ska servera en ny spännande pastarätt. Imorrn väntar fika hos Adam och hans familj och det ser vi fram emot allihop. Det är jättebra att Oskar börjar prata mer och mer franska och har belgiska kompisar, men jag tycker också det känns bra att han kan umgås med svenska barn och Adam är en riktigt gullig kille. När jag träffade honom och hans mamma utanför skolan i veckan sa han helt spontant: "Adam tycker om Oskar". Gulligt.

4 kommentarer:

a-lo sa...

Jag undrar om gulligt är ditt favoritord, jag ;) Det var händigt värre att knåpa ihop en hel sjörövardräkt måste jag säga - och fin blev den också!

a-lo sa...

Nina var ju också fin i sin lilla bolero, Love the hat!

Kattis sa...

Tja, svårt att variera uttrycken kanske, men gulligt var just var det var;).....

Vad gäller maskeradutstyrseln så använde jag min kreativa sida utan att på något sätt vara händig. Hatt från leksaksaffär, t-shirt som jag hittade på H&M, min glitterröda scarf till piratbälte och annat bijoux att hänga om halsen. Men, visst blev det fint.

Anonym sa...

Oskar är jättefin i sin sjörövardräkt.Han ser ju riktigt farlig ut, släng dig i väggen Jonny Depp nu är det Oskar som tar över rollen som sjörövarkung.
Adam som nyckelpiga är ju så söt.
Kul att Nina fick vara med på ett hörn, alla är ju så gulliga, gulliga!

Många kramar mormor