onsdag 8 september 2010

Google i all ära....

...men det är inte alltid där man får tillgång till den senaste och bästa informationen på alla områden. Jag spenderar ganska mycket tid online och är van att kunna göra all möjlig research på just webben, men har på senaste tid upptäckt att vad gäller området barnomsorg så finns det inget som slår djungeltelegrafen;).

Det absolut bästa sättet att få reda på vad som gäller där är alltså att a) börja snacka med andra föräldrar som hämtar sina barn på skolan vid samma tid eller b) hänga på strategiska lekplatser efter klockan fyra på eftermiddagarna (de flesta skolor slutar halvfyra här). Denna veckan har jag redan gjort bekantskap med en svensk och en norsk mamma och fått veta massa saker som inte dyker upp på någon internetsajt. Och det är ju bra.

Det verkar också finnas fler nordiska familjer här i kvarteret än jag hade trott och jag har en känsla av att det bara är en tidsfråga innan vi gör bekantskap med många fler av dem. De flesta föräldrar (läs mammor, varför hittar man aldrig männen på lekplatsen. Lars brukar komma hem titt som tätt och undra varför han är den enda pappan ute....) verkar också riktigt trevliga så det är kanske inte bara Oskar och Nina som får nya kompisar;).

Idag var första dagen då Oskar inte var ledsen när Lars lämnade honom på skolan. Det känns otroligt skönt! Dessutom tycker vi bättre och bättre om skolan och är nu faktiskt glada över att han inte fick plats på skolan härintill eftersom vi gillar både skolområdet och blandningen av barn bättre på den skolan han är nu. Det tar längre tid att gå dit och hämta honom, men snart tänker jag ta hem min fina röda mormorscykel från Lars jobbgarage och sätta Oskar säkert bak på cykeln och sedan snackar vi knappa tio minuter. Och det ska bli så skönt att cykla igen. Jag älskar att cykla, men tyvärr är inte Bryssel den mest cykelvänliga stan med alla dess halvgalna bilförare och brist på cykelvägar...

Inga kommentarer: