torsdag 30 september 2010

Hur definiera bra mat?

Efter att imorse ha varit på en av mina nu två schemalagda veckomathandlingsinköp (för att få logistiken med två barn som ska hämtas och lämnas på olika tider och olika ställen, en hund som ska ut titt som tätt och alla hushållsgöromål att fungera krävs det att jag och Lars organiserar oss så mycket det bara går...) så började jag fundera på det här med "matkvalitet" och "bra mat" på vägen hem (i ösregnet...).

De sista åren har jag läst fler och fler intressanta artiklar (och tittat på en otrolig intressant serie om hur mat produceras på BBC) om hur många konsumenter nu börjat bli mer kritiska vad gäller alla dessa s.k. "lightprodukter". Ta något som soft cheese eller glass till exempel. Konsumenter vill ju att lättprodukter ska smaka någorlunda som originalet, men det innebär ju att allt man tar bort som ägg, grädde, ost etc måste ersättas med något annat. Tittar man på innehållsförteckningen på lättprodukterna så är den ju alltid fyra gånger så lång som på originalprodukten.

Nu tror jag iochförsig inte nödvändigtvis att ersättningsingredienserna är farliga, men jag gillar att veta vad jag sätter i mig och föredrar hellre att äta bra och gräddig glass vid väld valda tillfällen än att sätta i mig lättvarianten ofta. Jag och Lars har sedan länge kört med riktigt smör, riktig grädde etc. men har också matvanor som gör att vi inte använder dessa ingredienser dagligen. Det är därför intressant att se att vi nu alltså nästan är trendiga på matområdet eftersom som i de artikler ovan, fler och fler matförståsigpåare och även idrottsmän, anammat trenden om att äta med måtta, men att skippa lättprodukterna och deras tillsatser.

Annars är det ju ekologisk mat som ligger mig varmt om hjärtat. Och för de som undrar så köper inte ens vi all mat ekologisk. Även om utbudet här är mycket större än hemma i Sverige så skulle det bli alltför dyrt även för oss. Däremot har vi gjort valet att nästan alltid köpa ekologiskt kött och kyckling, kaffe, te, mjöl, pasta, ägg, mjölk, bananer och andra basvaror (vissa varor finns dock inte i ekologisk variant av någon mystisk anledning.. socker t.ex). Därutöver har vi hittat flera matkategorier där det ekologiska utbudet är mycket bättre och godare än det andra så då slinker det ner i matkorgen.

Jag tittar också alltid på priset och ofta är det ekologiska alternativet inte mycket dyrare och då köper jag alltid det. Vad gäller frukt och grönt blir det ibland ekologiskt ibland inte, men däremot närproducerat och säsongsbetonat. Vad gäller det senare så kan man verkligen göra fynd där. Just nu t.ex. kan man få tag i jättebilliga supergoda äpplen, krispiga rädisor och söta fina meloner.

Det blir ju ofta en debatt med de som tycker att ekologisk mat är helt onödig. De vanligaste argumenten jag får höra är onekligen de följande:

a) Jamen, det finns ju inget som visar att den vanliga maten är farlig.
b) De flesta studier av ekologisk mat visar att den inte är nyttigare än annan mat.
c) Den ekologiska maten är alldeles för dyr!

Det finns ju sanning i alla påståenden och det hela beror ju helt på ens egen personliga inställning såklart. Fast för mig är det viktigaste ändå inte exakt hur mycket nyttigare den ekologiska maten är. Givetvis så tycker jag det är bra med mat utan spår av bekämpningsmedel, men jag tänker mera på miljön vi odlar vår mat i. Jag tror på biologisk mångfald som lätt får stryka på foten i bekämpningsmedlenas tid, samt på en djurhållning som ser till djurens bästa så gott det går för vad som i slutfasen ska hamna på våra tallrikar.

Den dimensionen verkar många inte ha en tanke på alls idag. Är det för att vi generellt sett (oavsett om det gäller ekologisk mat eller ej) kommit så långt ifrån matproduktionen att vi inte bryr oss längre? Min mormor växte upp på ett torp där man hade eget småbruk med kossor, grisar och höns. På den tiden arbetade man för maten på ett annat sätt och ville man ha kött så fick man gå ut i ladugården och slakta ett av sina djur.

Jag är nog inte den enda som vet med mig att om jag skulle vara tvungen att avliva de djuren jag äter idag själv nog skulle bli tvingad att bli vegetarian;). Inte för att vi alla kan eller vill ha egna småbruk på det sättet som man hade förr, men jag tror nog att många skulle tänka till både en eller två gånger innan man köper kött i affären om man visste precis hur djuren behandlas innan de avlivas.

Jag vet att alla inte har råd att lägga sina pengar på ekologisk mat, men vi som kan skulle kunna göra en skillnad. Fast nu har jag till och med tröttat ut mig själv med mitt predikande så jag sätter stopp här;). Nu dags för en kopp te och hembakad muffings. Ekologiskt innehåll där: 50%.

2 kommentarer:

Anna sa...

Håller helt med dig!

Läs boken "Äkta vara" av Mats-Eric Nilsson. Då kommer du verkligen än mer vilja äta riktiga produkter, leta produkter som inte har 17 E-nummer! En bra bok som beskriver våra vanligaste livsmedel, hur de verkligen är tillverkade och vad de innehåller. Så ger han tips på alternativ, ekologiska såklart. Nackdelen med boken är att vi fått sluta att köpa en del favoritmat. Men efter att jag läst boken så går det inte att köpa vissa produkter....

Kattis sa...

Jag kommer ihåg att vi diskuterade den boken över en trevlig vuxenmiddag hos er (med utsökta råvaror utan tillsatser dessutom). Den får jag nog önska mig i födelsedagspresent kanske;).