torsdag 25 februari 2010

Älskade böcker

Jag har så länge jag kan komma ihåg gillat böcker. Vi hade en hel del barnböcker hemma och det var jättemysigt att ha mamma eller pappa (mest pappa har jag för mig...) läsande en bok innan sängdags. Så fort jag lärde mig läsa själv och klassen gick till skolbiblioteket kom jag hem med ett par kassar böcker varje vecka.

Böcker är fortfarande en passion och våra bokhyllor är proppfulla med alla våra favoritböcker (jag är stenhård och ger bort böcker till Oxfam om jag inte tycker de är vidare bra) och jag kan fortfarande tycka att det är en lyx att kunna gå in i en bokaffär och köpa flera böcker samtidigt (som student hade jag inte råd att köpa många böcker per månad).

Därför är det självklart att jag försöker se till att mina barn delar detta intresse. Jag kan tycka att barn nog är rätt överösta med leksaker i dagens konsumtionssamhälle och att de skulle vara minst lika glada för att bara ha hälften så mycket, men vad det gäller böcker så ser jag det helt annorlunda. Kan man ha för många böcker egentligen? Jag älskar att titta på mina bokhyllor och tycker det är jätteroligt att läsa böcker för Oskar (och Nina som redan verkar tycka det är intressant att titta på bilderna). Trots att Oskar är en sådan energisk kille med mycket myror i baken och spring i benen så tycker han det är roligt att sitta i mitt knä och läsa Totte, Emma, Nicke Nyfiken, Bamse eller någon annan favorit.

Jag har räknat ut att vi redan har cirka 50 barnböcker hemma och fler lär det bli. Ett tiotal av dessa är mina och brorsans gamla barnböcker. En av Oskars favoritböcker just nu är "Emmas lillebror är sjuk" och den var väl en favorit när jag och Magnus var små också för den har tejpats både då och nu för att den ska hålla för flitigt läsande;). Hade jag bott i Sverige hade jag nog sett till att låna böcker på bibliotek, men det fungerar ju inte här och både jag och Lars tycker det är viktigt att vi läser böcker på tyska och svenska hemma för att se till att modersmålen blir de starkaste språken.

Oskar lever sig verkligen in i böckerna. Som här till exempel när han varje gång vi läser denna bok blir bekymrad för att vovven blir ledsen....
...och för att vovven ska bli glad igen får han låna Oskars favoritsnutteelefant varje kväll.....
Nina nöjer sig än så länge med att tugga på böckerna;).På tal om något helt annat så har jag äntligen lyckats handla lite sommarkläder som redan får mig att längta till solig semester och varma dagar (för denna sommaren kan ju verkligen inte bli lika usel som den förra, eller hur...). Efter en trist klädhöst med grått, svart, mer grått och lite lila i affärerna får dessa kreationerna från Desigual mig att bli på riktigt gott humör. Kanske inte allas "cup of tea", men "I like... a lot":).Lång t-shirt/top, perfekt till skinny jeans och schyssta sandaler. Eller kanske till och med ett par Swedish has beens... Fräsch klänning för sommarfesten.

3 kommentarer:

Jenni sa...

Vi delar kärleken till böcker och läsande!
Fina kläder!
Vad roligt också att Nina har tröjan på bilden här, passar jättebra ju, som jag trodde och hoppades.
Sigrid får knappt plats i 68 längre, kör 74 nu och ber folk köpa 80.

Kattis sa...

Ja, både Nina och jag passar bra i starka färger och den där petrolblå färgen på tröjan från er är hon verkligen jättetuff i!

De växer snabbt de små liven:). Jag kan knappt fatta att Sigrid och Nina snart är ett halvår gamla. Tiden går snabbt!

Karin sa...

Här mumsas det också böcker, gärna bokstavligt - en favorit är redan "uppäten"...

Härliga vårkläder, här har det faktiskt varit lite vårkänslor ett par dagar med strålande sol. Det finns hopp om en midsommar utan snö :)

Kram!