fredag 5 februari 2010

Fredagspyssel

På fredagar brukar jag ha mer än fullt upp hemma eftersom jag är hemma hela dagen med båda barnen då. Det kan vara tröttsamt ibland, men jag har numera ändrat taktik och istället för att försöka kasta ett öga i tidningen eller få tid till annat jag har lust att göra själv så försöker jag nu istället aktivt hitta på roliga saker att göra med Oskar utöver det vanliga legobyggandet, ritandet och bokläsandet.

Igår åkte jag därför ner till stan och köpte ett par kassar fulla med pysselsaker. Numera har vi papper och kräpppapper i alla färger, vattenfärger och penslar, färglada piprensare, vattenstämplar, klistermärken, barnvänligt klister, glitterstjärnor, fluffbollar i alla storlekar, band, samt en massa självklistrande små gummifordon och djur etc. När jag imorse tog ned den stora pyssellådan sken Oskar upp som en sol och vi hade faktiskt det jättemysigt och roligt i över en timme med alla sakerna. Vissa saker är han kanske för liten för ännu (vi hade en liten tvåårstrotskris över att vattenfärgerna inte gick att ta ur sina formar.....), men jag tror vi kommer att få väldigt kul med detta framöver.

I eftermiddag har jag tänkt att baka sockerkaka eller muffins med honom. En favoritbok just nu är "Totte bakar" så det passar ju bra. Jag har införskaffat små barnsockerkaksformar, han har redan ett fint förkläde som han fått av mormor och på IKEA har vi köpt en smart trapp-pall i trä som är idealisk för honom att stå på.Det lär bli kladd och spill både här och där och det lär väl ta dubbelt så lång tid som vanligt, men det är helt okej. Nu får vi bara hoppas att Nina ger oss tillåtelse att baka för det lär ju bli svårt att ha henne i famnen samtidigt;).

Såhär såg det ut när vi pysslade i förmiddags....

Nu dags att dricka en kopp kaffe och googla muffinsrecept....

Inga kommentarer: