tisdag 2 februari 2010

En vit vecka....

Jag har haft en vit vecka. En vecka då jag både lidit av abstinens och rastlöshet..

Nu handlar det dock inte om vad man vanligtvis brukar kalla en vit vecka, d.v.s. en vecka utan alkohol (lustigt hur det bara är på svenska man har detta uttryck...). Jag dricker inga mängder, men visst slinker det ner en iskall Corona eller ett halvt glas vin eller så då och då. Nej, nu gällde det ju en hel vecka utan ordentlig internetuppkoppling p.g.a att min laptop drabbats av datorvärldens motsvarighet till svininfluensan eller liknande...
För en vecka sedan kraschade den alltså helt och hållet och eftersom jobbkontoret ligger i andra änden av stan och vi var sjuka till och från hemma fick jag inte den undersökt av en IT-expert förrän idag.. För att få lov att träffa en IT-kille av kött och blod fick jag till slut ljuga till Costa Rica telefongubben (har kommit på att om man ringer IT-support på eftermiddagen slipper man prata med någon i Bangalore och även om jag inte gärna vill generalisera så verkar de mer tillmötesgående i Costa Rica av någon anledning) och säga att laptopen var stendöd och vips var det inga problem längre. Man har inte gått så långt alltså att man ombeds skruva isär sin egen dator för att reparera den, men det kommer säkert snart. Tänk vad pengar man kunde spara på det! Vi har EN IT-kille på 1300 anställda i Bryssel och han måste ju vara oerhört dyr i drift och blir säkerligen snart bortrationaliserad... Nästa steg blir kanske att man får köpa sina laptops själva, då sparar man ju ännu mer!!

Nej, nu börjar jag bli cynisk. Såååå långt skulle det väl aldrig gå. Eller?.... Det känns faktiskt inte alls så dumt att vänta på en uppsägning. Även om jag saknar att jobba lite nu så saknar jag inte att jobba för just detta företaget. Nej, nu ska det bli ny vind i seglen och förhoppningsvis en framtida karriär med roligare arbetsuppgifter och fler sociala kontakter än de jag haft hittills. Det ska bli spännande att se vad som har hänt på jobbfronten om ett år. Nytt jobb, nytt land kanske?

Jaja, tillbaka till min laptop. Tydligen hade alla de automatiska uppdateringar som alltså ska vara automatiska inte skett så datorn fick ett spel och lade av helt enkelt. Nu fungerar allt nästan perfekt igen förutom ett par "runtime errors" som fortfarande dyker upp på vissa internetsidor, men strunt samma. Denna dator behöver bara funka några månader till och sedan får jag nog investera i en privat laptop.. Hmm, det blir inte lätt. Till skillnad från många andra konsumtionsvaror (typ kläder, skor och handväskor;) så har jag ingen Top-10 på schyssta märken eller modeller på detta området så får väl rådfråga datanördarna i min omgivning istället;).

Oj, oj, jag känner att jag svamlar och att detta inlägget blir löjligt långt. Det verkar som abstinensveckans oskrivna ord bara måste ut i en eller annan form.. Dags att sluta nu tror jag. Avslutar med att erkänna att jag är otroligt avundsjuk på den fina vargavinter man har i Sverige fortfarande. Kusinen med familj lyxar till det på mysigt hotell i svenska fjällen, låter schysst och helt rätt för trötta småbarnsföräldrar. Hade gärna gjort det samma, eller varför inte en resa till solen en vecka för att hämta energi. I Bryssel ösregnar det i sidled och är grått och trist för jämnan. Jag vill ha vår nu! Jag försöker att skynda på vårkänslorna genom att överösa lägenheten med tulpaner som är en av mina favoritblommor. Nu dags för en Corona innan sängdags..

2 kommentarer:

Anna sa...

Alltså - nu håller vi på att snöa in fullständigt här, så det är inte något att vara avundsjuk på. Det har snöat konstant i ett dygn och fortsätter det så får jag väl inte upp ytterdörren snart. :)
Det finns säkert någon här som kan bistå dig med råd om vilken laptop du ska köpa! :D
Kramar från ett igensnöat Hestra.

Kattis sa...

Jo, jag har hört att det är otroligt mycket snö hemma och det har ju sina problem såklart. Men vi har ungefär samma väder här nu som när ni var nere och det är verkligen inte alls kul för man vill ju inte gå ut överhuvudtaget...