tisdag 9 februari 2010

Trött på storstan

Det kan vara ensamt att gå hemma mammaledig, men en av fördelarna är ju att man har gott om tid till att gå ut på mysiga promenader med sin bebis för att få både frisk luft och motion.

Det vill säga om man bor någon annanstans än här. Vi bor ju ganska centralt med mycket biltrafik (bara dieselbilar härnere nästan så mycket svart, läskigt damm inne som resultat) så det är väl inte den bästa luftkvaliteten till att börja med, men idag och igår har det dessutom varit smogvarning ute och det känns ju inte så himla kul att gå ut med Nina då. Idag måste jag faktiskt handla lite mat, men det får bli en snabbis bara fram och tillbaka till affären istället för den timmes promenad jag hade sett fram emot.....

Nej, jag börjar bli riktigt trött på storstadslivet som vi lever det just nu. Det var riktigt roligt att bo såhär utan barn då man inte hade några problem med att bo fem trappor utan hiss och att inte ha en parkeringsplats för bilen (efter att ha kommit hem från kompisar i söndags kväll fick Lars köra runt kvarteret i 20 minuter innan han hittade parkering och den han fick tag i var nästan en kilometer härifrån) och då man dessutom såg till att njuta av det härliga restaurang- och barutbud man har här, men nu med två små barn så ser vi lite annorlunda på boendesituationen. Jag hoppas därför att vi inom ett år vet lite mer hur vi vill och lyckas få ihop familje- och jobbsituationen för jag tror inte vi orkar bo såhär hur länge till som helst. Nu när Oskar är större och får mer och mer energi hade det varit underbart skönt att ha en trädgård att släppa ut honom i och inte behöva gå tio minuter till en park fylld med hundskit (jag irriterar mig så på dessa andra hundägare som inte bryr sig om att plocka upp efter sina hundar, äckligt!) varje gång..

Ja, ja, som ni vet är detta inga nya funderingar, men nu med två barn ställs situationen mer på sin spets än tidigare. Så om ett år hoppas jag att vi antingen bor hemma i Sverige i en roligare boendemiljö, eller att vi iallafall har flyttat inom Bryssel och omnejd.

Fast allt är inte "doom and gloom". I lördags tog vi hela familjen med oss till en härlig park i utkanten av Bryssel för en promenad och det var riktigt mysigt. Oskar gick själv hela tiden. Vilken stor kille han är nu! Mammas stora kille:).Här förklarar jag för Oskar att gässen och svanarna i sjön bråkar för att de är arga (han är väldigt fascinerad av "arg" just nu)."Arga mamma! säger Oskar..... Ja, fast sedan blir de glada igen säger mamma diplomatiskt....

Inga kommentarer: