onsdag 14 april 2010

Vårstädat och fint...

(Mycket vårfokus på bloggandet nu efter denna låååånga, kalla vinter)....har jag det på min terass. Den och mitt teakbord såg alldeles bedrövliga ut efter det ihärdiga regnets prövningar så det var bara att ta fram skurborste och Grumme grönsåpa innan det var daga att olja in det stackars träet... I jämställdhetens namn så gjorde jag bordet, en tredjedel av terassen och Lars resten;).
Iår kan jag inte ha lika mycket blommor på terassen som jag brukar eftersom vi tänkt vara i Sverige på långt sommarlov iår, men det kliar ändå i fingrarna och jag är så sugen på att shoppa loss på närmsta handelsträdgård. Jag är en obotlig blomjunkie helt enkelt och mår sällan så bra som när jag får vara omgiven av nyinköpta läckerheter och en påse jord.

Såhär fint kan det se ut på min terass. Detta kortet taget maj 2008 när vi hade värmebölja här i Bryssel. Känns väldigt avlägset....

Fast iår så ska jag alltså vara restriktiv med mina inköp för det vore ju synd om de bara stod här och dog mitt i sommaren när vi inte är hemma.. Alltså satsar jag istället just nu på säsongsmässiga penseer just nu samt några nya lavendersorter. Lavendel är ju en otroligt tålmodig växt som kan ta hetta och inte behöver vattnas varje dag. Och sedan så blommar den ju så vackert och doftar så gott. Varje år påminner doften av lavendel mig om de mysiga och romantiska sommarsemestrar som jag och Lars har haft i Provence genom åren. Sol, bad, kylt vin, fantastiska ostar och en fantastisk vacker omgivning. Det är balsam för själen minsann!
Fast nu får man som sagt hålla till godo med terassen för jag har en känsla av att avkopplande semestrar i Frankrike på tu man hand inte kommer vår väg på bra länge än...

Ett annat tips för er med mindre gröna fingrar, men som ändå gillar att ha något kul på terass/i trädgård (ni vet vem ni är....) så rekommenderar jag starkt färska örter. Alltså, inte sådant här tjafs med att pilla ner frö för frö och sedan vänta i veckor innan en liten, liten späd planta försynt dyker fram i krukan. Nej, nej, det behövs mycket mindre ansträngning än så. Köp bara de örter (oftast t.o.m ekologiska) som man har i den vanliga mataffären i plastkruka, plantera om i en större kruka och vips har man en härlig planta som med rätt omsorg kan hålla i många månader (plantan kan se ganska hängig ut de första dagarna, men den tar sig snabbt). Funkar med allt från persilja och basilika till timjan och oregano...Oskar gillar också trädgårdsarbete. Han vattnar hemskt gärna "bommor" även om han här just nu omsorgsfullt och mödosamt omfördelar "tenar" i diverse krukor....

4 kommentarer:

Unknown sa...

Härliga bilder låter nästan som en artickel i" Vår Trädgård" Jag håller med dig om valet av växter.
Allt växer bra hos er eller hur?

Kattis sa...

Ja, Bryssel har ett fantastiskt bra växtklimat, som Skåne eller bättre skulle jag tro.

Den dagen jag får en egen trädgård att ta hand om året runt ser jag fram emot! Kanske till och med på något trevligt ställe i just Skåne;)....

Jennifer sa...

Vad härligt det ser ut! jättefint!
Själva hittar vi vitsippor i skogen nu och har krokus och andra läkväxter i trädgården och Märta har fått ta fram cykeln. Vår!

Kattis sa...

Åh så härligt med vitsippor! Det var jättelänge sedan jag fick tillfälle att plocka sådana. Visserligen finns de i Belgien också, men det finns ingen allemansrätt tyvärr....