fredag 30 april 2010

Mama-mamma någon?

När jag är hemma i Sverige köper jag då och då senaste Mama, månadstidningen med lite mer glam och flärd än andra föräldratidningar.. En kombo av kändisbullar-i-ugn, trendigt mode till stor och liten och så en intervju med en passande kändismamma som uppsminkad och ljuv sitter i en mysig soffa med sina sockersöta och tindrande barn och berättar om sin mammavardag..

Den brukar låta som följer: "går upp klockan sju när mysbarnen charmigt väcker mig, äter en avkopplad och nyttig frukost med glada barn, lämnar av guldklimparna på dagis, träffar en väninna för lunch på trendigt vegetariskt lunchställe, jobbar ett par timmar, hämtar och gullar med barnen som går och lägger sig snällt klockan sju och kopplar av tillsammans med pojkvän med god mat och ett glas vin"...

Alla mamas verkar vara välbalanserade übermammor med ovanligt välartade barn för jag har iallafall inte sett någon som skrivit något i stil med: "vaknar halvtre av att O kräks i sängen, torkar spyor i omgångar till fyra, somnar utmattad, vaknar motvilligt av hungrig N som vill amma klockan sex, får i O lite yoghurt till frukost, fixar extrastark espresso och parkerar trött och hängig O framför Laban, leker, läser, matar och byter på O och N i omgångar resten av dagen, lägger griniga barn klockan åtta, tar sista krafterna till att laga tacos att avnjutas framför senaste Bones-avsnittet på tv, tar två tuggor innan N vaknar och vägrar somna om (kära respektive ute på affärsmiddag på Michelinresto och alltså ej tillgänglig), äter kalla tacos framför teven med N i famnen, går och lägger mig med N klockan elva utan att ha hunnit dricka en endaste slurk av det vinglas som jag tänkt unna mig".

Jaja, alla dagar är inte sådana som tur är och jag antar att även de glammigaste mamas också har liknande upplevelser, men det är kanske inget man ser till att få på pränt... Som tidning tycker jag ändå att Mama är rätt underhållande. Det blir ju inte alltid så mycket glam och lyx i ens egen vardag just nu, men det kan vara kul att läsa lite om det då och då....

Såhär ser jag ut som Mama-modell idag. Man måste ju snitsa till sig lite när man ska ut och shoppa;). Visserligen endast på Ikea och med en Oskar som tjatar efter glass så fort vi kommer ut på parkeringen och som får utbrott för att han inte får ta med sig alla Ikeas mjukdjur hem, men på det stora hela ändå en ganska trevlig familjeutflykt:).

JAG: Jacka: Lee, Top: Desigual, Jeans: KappAhl, Skor: Vagabond
OSKAR: Tröja: Åhlens, Snickarbyxor: Vintage

Trevlig Valborg till er alla!

2 kommentarer:

a-lo sa...

Hahaha, låter som en riktig höjdardag! Tur man kan skratta åt eländet efteråt.

Like your new hair!

Kattis sa...

Merci:).

Ja, du vet ju hur det är.. Inget vidare när man är mitt uppe i det (som vi ju är fortfarande som du ser), men det är ju som det är. Tur att jag inte är ensam hemma med barnen denna gången iallafall. Man behöver "all hands on deck" när det handlar om kräksjuka....