fredag 5 november 2010

Fler äventyr

Oskar och jag har haft en bra vecka trots det urtrista vädret. Även om tre-åringar kan vara både trotsiga och motsträviga och ha stunder då de inte vill något alls så är solsidan att de ofta roas av små saker...

Efter onsdagens utflykt till Lars kontor (höghuset han jobbar i heter numera "pappas hus") var det dags för en bussutflykt till Oskars och Ninas trevliga barnläkare igårmorse. En kontroll efter avslutad medicinering av den otäcka luftrörskatarr han hade i början av september. Allt var dock väl och även om besvären skulle återkomma (inte helt otippat eftersom RS-virusspridningen och influensan inte ens har kommit igång så det finns en hel del att bli smittad av) kan vi medicinera på egen hand eftersom Oskar numera har spraymediciner och inte längre behöver sitta med inhalationsmask titt som tätt.

Nåväl efter avslutat doktorsbesök beslöt vi oss för att hänga på Belgafiket och mumsa croissanter. Sedan tog vi oss med annan buss till H&M för att köpa nya kalsonger. Att välja kalsonger tog sin tid för det blir ett väldigt velande med tre-åringar, men till slut hade vi både Kakmonstret och hans polare samt bilar på de utvalda underkläderna. Sedan åkte vi rulltrappa så det stod härliga till innan vi kom till det som visade sig vara dagens höjdpunkt: åka tunnelbana! Vi skulle egentligen bara åka en hållplats, men det var så kul att vi fick åka lite fram och tillbaka ett par gånger. Oskar var helt fascinerad av att tågen åkte under marken, i tunnlar precis som mullvadar;).

Väl hemma gick Oskar och jag sedan ut med Zora ("nej mamma, Oskar ska hålla Zora i kopplet, INTE mamma") och sedan var det inte svårt att få Oskar i säng direkt. Det var ju inga större äventyr egentligen, men för Oskar var det nog minst lika roligt som ett djurparksbesök eller annat. Och jag njöt av att få kunna ge mig iväg med min stora kille och att gå hand i hand med honom själv och se hur roligt han tyckte alla dessa vardagliga saker var.

Just nu är han med pappa och Zora hos veterinären för Zoras ena armbåge (den hon opererade) är lite svullen och det måste vi såklart kolla upp. Jag sitter här med kaffe och tysk nougat medans Nina sussar gott på övervåningen och känner mig nöjd över att ha fått färdigt mitt CV. Nu får vi se vad betyget blir nästa vecka.

4 kommentarer:

a-lo sa...

Jag är imponerad av att du kan ta dig kors och tvärs över Bryssel med två ungar i flera timmar utan att behöva något dygns återhämtning ;) Även de små äventyren kan ju vara nog så utmanande för en förälder ibland, men det är ju otroligt skönt att inte behöva slå på stora trumman jämt för att roa dem.

Kattis sa...

Ja, du vet man har ju koll på "yummy mummy" livsstilen nu hehe... Fast nu får ju erkännas att det bara var jag och Oskar som var ute tillsammans. Nina har faktiskt varit på dagis som vanligt (och där hon trivs väldigt bra nu). Jag hade nog inte hittat på alla dessa saker om jag haft Nina i vagnen att ta hand om;)....

Jennifer sa...

Som du skrev när Märta och jag var på bio och utelunch i augusti: det är mysigt att vara ute på tu man hand med de större barnen ibland...
Och kakmonster-kallingar låter ju kanon.
Kram

Kattis sa...

Ja, det var verkligen jättemysigt att vara ute själva och ha tid att fokusera all uppmärksamhet på Oskar.

Vad gäller Kakmonstret får erkännas att det nog är jag som sett till att han är så populär. Jag har alltid älskat Kakmonstret och kan ibland bli lite avis på att det inte finns Kamonstertröjor i min storlek att köpa haha.