torsdag 11 november 2010

Otäckt och tragiskt....

Det var bara ett par dagar sedan som jag gick och tänkte på hur jag trots alla dessa år i Bryssel som tur är aldrig fått uppleva eller se en trafikolycka trots att Belgien är ett av de EU-länder som ligger högt upp i statistiken över skadade och dödade i trafiken varje år.

Inatt ändrades det tyvärr. Klockan fem vaknade jag av, inte av vad som lät som en bilolycka (skrikande bromsar, glas som går sönder och hårda metalljud; såsom olyckor allt som oftast framställs på film) utan av något som lät som en fallande container inlindad i ljuddämpare...

När jag kommer ner i vardagsrummet några minuter sedan möts jag av en sådan otäck syn att jag önskade att jag aldrig gått ner....

Precis utanför vårt hus står tre krockade bilar, en mer eller mindre helkvaddad som brinner för fullt, det är poliser, brandmän och ambulanser överallt och allt var bara kaos. Sedan ser jag att det ligger en man livlös på marken omgiven av ambulanspersonal och förstår att det här var en olycka av det allvarligare slaget.

Jag får erkänna att jag (och mamma och pappa som ju sov i vardagsrummet) var ganska chockade av att se en sådan tragisk olycka och det var svårt att somna om. Senare idag kollade jag nyheterna och fick reda på att det handlade om en 33-årig taxichaufför som i hög hastighet körde om en annan bil och frontalkrockade med en mötande bil. Så förbannat onödigt. Tyvärr kör de flesta taxichaufförer fort här och jag har ännu inte åkt med någon kört med bilbälte. Det gjorde väl inte denna kille heller för han överlevde inte kraschen. Dessutom blev föraren av den andra bilen också svårt skadad.

Usch, det känns så obehagligt att veta att någon dött precis utanför vår port. Jag kan inte riktigt fatta att jag såg vad jag såg. Det gör mig ännu mer övertygad om att vår livsstil med lite bilåkande är det rätta för tyvärr vet man aldrig vem man kan möta ute på vägarna...

Inga kommentarer: