lördag 25 juni 2011

Från arbetslös till direktör

Jaha, nu har man alltså lyckats sälja in sig som direktörsmaterial för ett litet industriförbund i Bryssel. Hur i hela friden gick det till frågar jag mig?... Jag skulle aldrig ens kommit på tanken att söka denna typen av jobb (det var headhuntern som drev det hela), men allteftersom jag läste upp om organisationen, träffade styrelsen och diskuterade arbetsprofilen blev jag nästan mot min vilja intresserad. Jag har ju inte jobbat ordentligt på nästan två år och jag saknar det. Att kunna få återvända till ett jobb med både stark miljöprofil och EU-inriktning, där jag har den rätta bakgrunden vad gäller policyfokus och annat, det verkar väldigt, väldigt roligt.

Däremot ska erkännas att det känns aningen överväldigande att vara chef. Visserligen har jag väl en massa bra erfarenhet av hur en chef inte ska vara, men att gå därifrån till att vara en bra ledare för personal är ju ett ganska stort steg. För att inte tala om att man som direktör måste ha koll på all administration, budget och annat. Fast nu är det ju inte så att man inte är medveten om min okunskap på detta område, utan man tänker skräddarsy ett "ledarskapsprogram" för mig och utan ett sådant upplägg hade jag aldrig kommit på tanken att tacka ja.

Kontraktet är dock inte påskrivet ännu. Först vill jag reda upp lite saker angående arbetstid och den belgiska minimumsemester (20 dagar) man har föreslagit. Dessutom måste jag få klarhet i om den flexibilitet jag kräver i upplägg av arbetstid inte möter några problem. Härnere jobbar många mellan 9 och 18 varje dag medans jag känner att jag måste kunna få börja tidigt och sluta tidigt några dagar i veckan iallafall.

Men jag hoppas att vi löser detta. Lars har mycket flexibilitet på sitt jobb och kommer att ta mer ansvar för barnen i höst. Och det kommer nog behövas för jag är inte naiv nog att tro att jag inte kommer att behöva lägga ner mycket tid och ansträngning på att växa in i min nya roll under mitt första halvår. Det hela känns spännande och skräckinjagande i lika delar just nu;).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Stort grattis till ditt jobberbjudande!
Vi är övertygade om att du kommer att klara detta helt galant.Det är absolut klokast att du förhandlar dina villkor nu innan du börjar, att ändra senare är säkert svårare.
Lycka till!

Pappa och Mamma

a-lo sa...

Ja, det är fantastiskt vilket jobb du landat! Tänk vad otippat livet är ibland. Allt kommer att gå bra, men var tydlig nu så du slipper strul senare.

Anna sa...

Bra jobbat! Och jag är övertygad om att du kommer att göra ett toppenbra arbete. Men det är viktigt att göra upp villkor som känns bra.
Kram från oss!

Ps. Det blev lite mycket igår så jag hann inte ringa! Gör ett försök i veckan.