söndag 19 juni 2011

Trafikkaos- nej tack

"Brussels tops European traffic congestion hotspots" enligt statistik framtagen av satellitnavigeringsföretaget TomTom. Inte för att det förvånar mig. Bryssel är verkligen en värdelös stad att använda bilen i och vår står för det mesta parkerad i garaget för att användas sådär i snitt varannan helg. Jag fattar helt enkelt inte varför inte fler använder sig av allmänna transportmedel som i regel fungerar väldigt bra i stan.

"Var det svårt att hitta parkering?" frågar min headhunter varje gång jag varit på besök. "Eh, nej inte direkt eftersom jag tar spårvagnen....." blir svaret varje gång. Att resonera som så att man tar det transportmedel som går snabbast (och här är det oftast cykel eller promenad) verkar nästan vara lite excentriskt härnere. Speciellt om man har nått en viss nivå i sin karriär för då ska man alltså helst vilja fräsa runt (eller i praktiken snigla sig fram millimeter för millimeter) i en stor, vräkig bil.

Nej, det är inget för mig som blir superstressad av att sitta fast i bilköer (en sträcka på en mil kan ofta ta en timme att köra här, no kidding!). Jag vill komma fram så snabbt som möjligt och kan man kombinera det antingen med lite snabbläsning av en bok på spårvagnen eller genom vardagsmotion och promenad så väljer jag alltid dessa alternativ....

2 kommentarer:

a-lo (the book pond) sa...

Man ska alltid välja det transportalternativ där man får mest lästid ;)

Men visst är det otroligt att kollektivtrafik ska vara någon slags utopi för somliga.

Kattis sa...

Absolut:)

Retar mig rejält på den här "jag struntar väl i alla andra för jag måste åka min stora flotta bil och spy ut avgaser" mentaliteten man har härnere. Oavsett om man tar hänsyn till miljöaspekten eller ej så är det ju i nio fall av tip det absolut långsammaste transportalternativet man kan välja....